کد قالب کانون فضيلت قرائت قرآن و آداب آن

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1505
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1505
بازدید ماه : 1733
بازدید کل : 154389
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/u1001/22/ag5_2.jpg

1قرائت از روى قرآن

گروهى از آن احاديث دلالت بر اين دارد كه قرائت نمودن از روى قرآن، بر قرائت آن از حفظ برترى و ثواب بيشترى دارد.

از جمله احاديثى كه به اين نكته دلالت دارد، روايت اسحاق بن عمار است كه به امام صادق (ع) عرضه داشت:

______________________________

(1). ما يمنع التاجر منكم المشغول فى سوقه إذا رجع الى منزله أن لا ينام حتى يقرأ سورة من القرآن فيكتب له مكان كل آية يقرأها عشر حسنات. و يمحى عنه عشر سيئات؟.

(2). عليكم بتلاوة القرآن فان درجات الجنة على عدد آيات القرآن، فاذا كان يوم القيامة يقال لقارئ القرآن: إقرأ وارق، فكلما قرأ آية رقى درجة.

جانم به قربانت من قرآن را حفظ كرده ام از حفظ بخوانم يا از روى آن؟ امام فرمود: از روى قرآن بخوان، زيرا كه قرائت از روى قرآن ثواب بيشترى دارد، مگر نمى دانى كه

نگاه كردن به قرآن علاوه بر خواندن آن، مستقلا عبادت محسوب مى گردد؟ «1» در جاى ديگر نيز حضرت صادق (ع) فرمود: هر كس قرآن را از روى آن تلاوت كند چشم وى از قرآن بهره مى برد و از عذاب پدر و مادرش هم كاسته مى شود گر چه با كفر از دنيا رفته باشند. «2»

قرائت قرآن از روى مصحف نتايج مختلفى دارد:

الف: قرائت از روى قرآن باعث تكثير و ازدياد نسخه هاى قرآن مى گردد. زيرا اگر در قرائت قرآن تنها به نيروى حافظه قناعت و اكتفا شود، مسلمانان به نسخه هاى قرآن احساس نياز نمى كنند و به تدريج متروك و فراموش مى شود و در اينصورت نه تنها نسخه هاى قرآن رو به ازدياد و فزونى نمى رود، بلكه كم كم از بين رفته و يا كمياب خواهد گرديد.

ب: هر كس قرآن را از روى مصحف بخواند چشم او از نگاه كردن به قرآن التذاذ و بهره مى برد و از دردها و بيمارى ها و نابينايى سالم و محفوظ مى ماند.

ج: قرائت از روى قرآن سبب مى شود كه خواننده در قرآن بيشتر دقت كند، از نكات دقيق و لطايفى كه در آيات آن بكار رفته لذت و بهره بيشتر ببرد. زيرا انسان همانطور كه از تماشاى مناظر و ديدنيهاى مورد علاقه اش لذت

مى برد و اين تماشا بر ديد و تفكر او حسن تأثير و بر روح و روانش سرور و شادمانى مى بخشد، خواننده قرآن نيز هر وقت ديد خود را متوجه الفاظ قرآن كند و فكرش را در معانى آيات آن جولان دهد و در علوم و معارف عالى و حيات بخش و پر بهايش تفكر نمايد، از اين دقت و تفكر احساس لذت مى كند و در روح وى سرور و شادمانى و در دلش روشنايى و نورانيت خاصى احساس مى كند.

______________________________

(1). جعلت فداك انى احفظ القرآن عن ظهر قلبي فأقرأه عن ظهر قلبي أفضل أو أنظر فى المصحف قال: فقال لي: لا. بل اقرأه و انظر فى المصحف فهو أفضل. أما علمت ان النظر فى المصحف عبادة؟

(2). من قرأ القرآن فى المصحف متع ببصره و خفف عن والديه و ان كانا كافرين اين روايات و روايات مشابه زياد ديگر در كتاب اصول كافى باب فضيلت قرآن و كتاب وسائل الشيعه جلد 4 ابواب القرآن ذكر شده است علاقمندان مى توانند مراجعه كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی